Jak začít využívat naše služby?

Objednat se můžete buď telefonicky nebo prostřednictvím kontaktního formuláře v záložce "kontakty". Pracovník Mozaiky se Vás v krátkém rozhovoru doptá na základní údaje a nastíní další průběh spolupráce.   

Jak služba probíhá?

Na první schůzku přichází vždy pouze zákonní zástupci dítěte. Během první schůzky jde o porozumění situaci, v jaké se dítě a rodina nachází a o stanovení společné zakázky, tzn. hlavního tématu, na kterém se bude pracovat. Rodičům blíže popisujeme, jak budeme ve spolupráci postupovat, probíhá zároveň podpis dohody o spolupráci a domluva na dalších termínech. 

Po této schůzce zahajujeme tzv. "mapování" - což je souhrn aktivit zaměřených na porozumění potřebám dítěte, rodiny a dalších zainteresovaných osob. Tato fáze může trvat různě dlouho a slouží především k tomu, abychom dětem a rodičům následně poskytli takový formát služby, který bude odpovídat povaze problému a jejich potřebám. Hlavním cílem je zjistit, ke komu a jakou formou by bylo vhodné pomoc směřovat, jaké jsou role a potřeby jednotlivých účastníků a zda je možné pomoci je naplnit prostřednictvím služeb Mozaiky. V průběhu mapování zpravidla probíhají konzultace s dítětem, s rodiči nebo dalšími členy rodiny. V případě potřeby a se souhlasem rodičů může být do procesu zapojena také škola, a to prostřednictvím třídní učitelky nebo dalších vyučujících.  V některých případech navštěvujeme i vyučování dítěte, s cílem poznat kontext třídy a vztahovou situaci v kolektivu.


Služby Mozaiky jsou hrazeny z rozpočtu města Hradec Králové. 

Terapeutické a rodičovské poradenství poskytujeme v těchto oblastech: 

 

1. Škola a vrstevnické vztahy: 

  • vztahové problémy mezi dětmi ve třídě, konflikty, narušené vztahy k dospělým (rodiče, učitelé) 
  • osamocenost v kolektivu, aktivní vylučování z kolektivu, nevhodné prosazování se mezi dětmi, obtíže při navazování a udržování vztahů , sociální nedovednost
  • projevy agresivity nebo naopak výrazné pasivity v kontaktu s dětmi

  • stresy, obavy a úzkosti související se školním prostředím 

  • narušený vztah ke škole, neschopnost docházet do školy

  • dopady projevů ADHD, případně Poruchy autistického spektra 


2. Oblast rodiny a blízkých vztahů:

  • zpracování složité rodinné situace
  • problémy v rovině výchovy a vztahů mezi dětmi a rodiči
  • narušené nebo oslabené vztahy  mezi dětmi a rodiči
  • dopady stresu, úzkostí a dalších stavů na vztahy v rodině
  • vztahové dopady projevů ADHD, případně PAS 


3. Oblast duševního zdraví a vztahu k sobě:

  • narušené sebevnímání v důsledku ADHD nebo PAS, projevy nízkého sebevědomí

  • projevy strachů a úzkostí ovlivňující běžné fungování

  • obtížné zvládání stresových situací a stresu obecně

  • mírné formy sebepoškozování

  • nervozita, motorický neklid, nesoustředěnost

  • obtížné zvládání emocí


Jednotlivé kategorie se přirozeně prolínají a vzájemně ovlivňují, ale pro přehlednost je uvádíme v této struktuře. 


S jakými tématy nepracujeme, jaké služby neposkytujeme:


1. Psychiatrické diagnózy

  • když děti přicházejí se závažnými psychiatrickými diagnózami
  • když je hlavním tématem porucha přijmu potravy
  • když je primárním tématem závislost
  • při akutních psychiatrických stavech   


2. Akutní a závažné stavy 

  • když dítě nebo rodina vyžadují krizovou intervenci
  • rodiče v aktuálním silném konfliktu, kteří nejsou schopni vzájemné domluvy
  • když se u dítěte projevují závažné poruchy chování (fyz. agresivita, opakované krádeže, jiná trestná činnost)
  • v rodině probíhá domácí násilí


3. Neposkytujeme diagnostiku nebo vypracovávání posudků.

4. Neposkytujeme rodinnou terapii.