Jak začít využívat naše služby?
Jak služba probíhá?
Na první schůzku přichází vždy pouze zákonní zástupci dítěte. Během první schůzky jde o porozumění situaci, v jaké se dítě a rodina nachází a o stanovení společné zakázky, tzn. hlavního tématu, na kterém se bude pracovat. Rodičům blíže popisujeme, jak budeme ve spolupráci postupovat, probíhá zároveň podpis dohody o spolupráci a domluva na dalších termínech.
Po této schůzce zahajujeme tzv. "mapování" - což je souhrn aktivit zaměřených na porozumění potřebám dítěte, rodiny a dalších zainteresovaných osob. Tato fáze může trvat různě dlouho a slouží především k tomu, abychom dětem a rodičům následně poskytli takový formát služby, který bude odpovídat povaze problému a jejich potřebám. Hlavním cílem je zjistit, ke komu a jakou formou by bylo vhodné pomoc směřovat, jaké jsou role a potřeby jednotlivých účastníků a zda je možné pomoci je naplnit prostřednictvím služeb Mozaiky. V průběhu mapování zpravidla probíhají konzultace s dítětem, s rodiči nebo dalšími členy rodiny. V případě potřeby a se souhlasem rodičů může být do procesu zapojena také škola, a to prostřednictvím třídní učitelky nebo dalších vyučujících. V některých případech navštěvujeme i vyučování dítěte, s cílem poznat kontext třídy a vztahovou situaci v kolektivu.
V závislosti na vyhodnocení mapování může další spolupráce probíhat následující formou:
Služby Mozaiky jsou hrazeny z rozpočtu města Hradec Králové.
Terapeutické a rodičovské poradenství poskytujeme v těchto oblastech:
1. Škola a vrstevnické vztahy:
- vztahové problémy mezi dětmi ve třídě, konflikty, narušené vztahy k dospělým (rodiče, učitelé)
- osamocenost v kolektivu, aktivní vylučování z kolektivu, nevhodné prosazování se mezi dětmi, obtíže při navazování a udržování vztahů , sociální nedovednost
projevy agresivity nebo naopak výrazné pasivity v kontaktu s dětmi
stresy, obavy a úzkosti související se školním prostředím
narušený vztah ke škole, neschopnost docházet do školy
dopady projevů ADHD, případně Poruchy autistického spektra
2. Oblast rodiny a blízkých vztahů:
- zpracování složité rodinné situace
- problémy v rovině výchovy a vztahů mezi dětmi a rodiči
- narušené nebo oslabené vztahy mezi dětmi a rodiči
- dopady stresu, úzkostí a dalších stavů na vztahy v rodině
- vztahové dopady projevů ADHD, případně PAS
3. Oblast duševního zdraví a vztahu k sobě:
narušené sebevnímání v důsledku ADHD nebo PAS, projevy nízkého sebevědomí
projevy strachů a úzkostí ovlivňující běžné fungování
obtížné zvládání stresových situací a stresu obecně
mírné formy sebepoškozování
nervozita, motorický neklid, nesoustředěnost
obtížné zvládání emocí
Jednotlivé kategorie se přirozeně prolínají a vzájemně ovlivňují, ale pro přehlednost je uvádíme v této struktuře.
S jakými tématy nepracujeme, jaké služby neposkytujeme:
- když děti přicházejí se závažnými psychiatrickými diagnózami
- když je hlavním tématem porucha přijmu potravy
- když je primárním tématem závislost
- při akutních psychiatrických stavech
2. Akutní a závažné stavy
- když dítě nebo rodina vyžadují krizovou intervenci
- rodiče v aktuálním silném konfliktu, kteří nejsou schopni vzájemné domluvy
- když se u dítěte projevují závažné poruchy chování (fyz. agresivita, opakované krádeže, jiná trestná činnost)
- v rodině probíhá domácí násilí
3. Neposkytujeme diagnostiku nebo vypracovávání posudků.
4. Neposkytujeme rodinnou terapii.