Pro mateřské školy

Individuální spolupráce s dítětem a rodinou

V  případě, že je potřeba konzultovat projevy konkrétního dítěte v rámci programu MŠ – je nutné o tomto kroku informovat rodiče a v ideálním případě je motivovat k tomu, aby s Mozaikou sami navázali spolupráci. 

V případě, že je to vhodné, domlouvá pracovník Mozaiky na konzultaci s rodiči souhlas o spolupráci s MŠ. Bez tohoto souhlasu a bez vědomí rodiče není možné konzultovat projevy a potřeby konkrétního dítěte. 

Základním krokem k úspěšné spolupráci je propojení odborné pomoci v triádě: rodina – mateřská škola – ŠPP Mozaika


Spolupráce s rodinou klienta:

V rámci spolupráce s dítětem předškolního věku se s rodiči pracuje, s ohledem na potřeby dítěte, na posílení rodičovské role a jejich kompetencí.

Konzultace v prostředí ŠPP Mozaika probíhá dle potřeb konkrétní situace:

  • s dítětem (s cílem zmapovat vztahové a komunikační vzorce dítěte)
  • s rodiči (cílem je posílení jejich rodičovské role a výchovných kompetencí)
  • v kombinaci rodič-dítě (dyadická interakce dítěte a rodiče je klíčová pro práci na změně a řešení situace)

Spolupráce s učitelem:

ŠPP Mozaika spolupracuje s učitelem formou metodické podpory při řešení složitých situací a zvyšování jeho pedagogických kompetencí ve vztahu ke konkrétnímu dítěti.

  • prvním krokem je zmapování, jak učitel interpretuje situaci, jak na ni pohlíží a jak ji vyhodnocuje
  • v další fázi probíhá pozorování dítěte v rámci kolektivu (řízená a neřízená činnost)
  • garant spolupráce průběžně doplňuje informace od zákonných zástupců dítěte/dětí na základě spolupráce s rodinou
  • v další fázi probíhá odborná metodická podpora směrem  k naplnění potřeb dítěte a třídního kolektivu


Činnosti ve spolupráci s MŠ

  • Pozorování dítěte/třídy a ve spolupráci s učiteli vyhodnocení potřeb dítěte/kolektivu a návrh výchovných postupů.
  • Individuální podpora dítěte v rámci kolektivu ve formě hledání konkrétních a efektivních výchovných stylů na míru potřebám konkrétního klienta, to vždy se souhlasem a ve spolupráci se zákonnými zástupci dítěte.
  • Individuální podpora dítěti formou individuálních odborných konzultací s rodinou dítěte v rámci ŠPP Mozaika.
  • Metodická podpora pedagogům MŠ k tématům a situacím, kterým potřebují porozumět a osvojit si dovednosti k řešení a vždy se týkají konkrétního dítěte či situace.
  • Přítomnost u jednání MŠ a rodičů dítěte/dětí při vzájemném vylaďování spolupráce a hledání podpory,
  • Přítomnost u jednání s třetí stranou/institucí při řešení situace – OSPOD, PČR, PPP apod.

Program individuální podpory pedagogům

Podobně jako učitelé ZŠ mohou i pedagogové z  mateřských škol využívat možnosti individuální podpory.

Podporu realizujeme formou Individuálních konzultací u nás v Mozaice. Smyslem těchto setkání je nabídnout prostor pro konzultování vlastních témat spojených s výkonem profese (př. řešení konkrétních situací, budování a udržování pozitivního vztahu se třídou, duševní hygiena, práce s hranicemi v pedagogické praxi a role třídního učitele). 

Ze strany účastníků předpokládáme vlastní motivaci a ochotu sdílet, z naší strany nabízíme terapeutické know- how, bezpečný prostor bez hodnocení a nedělenou pozornost. 

Setkání se odehrávají v Mozaice v předem domluvených termínech. Intenzita schůzek je individuální.