Program pro třídní kolektivy

Mapujeme vztahové sítě a potřeby kolektivu.

1. Proč jsou pro nás důležité vztahy a potřeby ? 

Protože pro člověka  je kvalitní vztah stejně důležitý jako kyslík a pro děti to platí dvojnásob. Protože kvalitní vztahy vytvářejí prostředí, ve kterém se mohou cítit dobře, mohou lépe rozvíjet svoje dovednosti, mohou být zvídavé, kreativní, přemýšlet. Mohou lépe čelit tlaku, stresu a náročným životním situacím.   

A proč potřeby? Protože z naší zkušenosti jsou to zpravidla nenaplněné potřeby konkrétních dětí nebo celých skupin, jejichž sycení neadekvátním způsobem vytváří problémové situace. Na "potřeby" se díváme nejen z individuální perspektivy, ale i z vývojového a neurobiologického hlediska. Smyslem mapovacího procesu je porozumět těmto potřebám v jedinečném kontextu třídy a vztahů v ní.

2. Jak se na Mozaiku obrátit ?

Žádost o spolupráci a zadání zakázky probíhá přes metodika prevence školy. Ten vedoucí Mozaiky zašle vyplněný zakázkový formulář, ve kterém je stručně popsaná povaha problému a dosavadní učiněné kroky. Z Mozaiky se následně ozve přidělený garant spolupráce, se kterým se budete domlouvat na dalších konkrétních krocích.    

3.  Kdy se na Mozaiku obrátit ? 

  • když zachytíte proměňující se vztahové klima a potřebujete porozumět tomu, co se mezi dětmi děje

  • když ve třídě zachytíte už existující problémové chování, které ovlivňuje celý kolektiv

  • když vztahy vnímáte jako napjaté, mezi dětmi absentuje kamarádství, objevují se projevy agresivity, ponižování, komunikace mezi dětmi není přirozená, nebo je velmi utlumená

  • ve třídě jsou děti viditelně na okraji kolektivu, bez kamarádských vazeb, kterým se ostatní cíleně vyhýbají

  • když zachytíte chování, které hraničí se šikanou nebo k ní směřuje

  • přestože primárně neposkytujeme preventivní služby, je možné v případě výrazných změn v životě třídy (např. přechod na 2. stupeň, příchod nových žáků, změna třídního učitele) realizovat omezený počet mapovacích setkání s cílem porozumět stavu kolektivu, případně identifikovat konkrétní ohrožené děti 


4. Co lze očekávat od spolupráce...

Proces spolupráce se třídou, ať už je zakázka jakákoliv, vždy vyžaduje úzkou spolupráci s třídním učitelem. Z našeho pohledu je klíčovou osobou, která má největší poznání o vztazích, potřebách a dění ve třídě, ale zároveň se významně podílí na kvalitě vztahů a  spoluvytváří klima třídy. Spolupráci vždy předchází společná schůzka, která slouží ke stanovení zakázky, tzn. témat, na kterých by se mělo pracovat. Zároveň se plánují další konkrétní kroky spolupráce. Jde také o porozumění role učitele ve třídě, jakým způsobem děti vnímá a co je z jeho pohledu ve třídě "problémem".  V průběhu dalšího mapování využíváme, dle domluvy s třídním učitelem, množství různých nástrojů - např.:

  • pozorování ve třídě

  • interaktivní vstupy do třídy

  • individuální rozhovory s dětmi

  • sociometrické dotazníky

  • konzultace s učitelem 


5. Průběh spolupráce

Každé třídní setkání je dvouhodinové (2x 45 min) a je velmi důležité, aby se jich účastnil i třídní učitel. Jejich smyslem je poznání dětí v řízené i volné  činnosti,  během spolupráce, v individuální činnosti, ve hře i při plnění zadaných úkolů. Setkání mají pevnou strukturu, během které ale dbáme i na to, aby děti měly prostor sdílet svoje názory, postřehy a pocity. Důležitým bodem mapovacích setkání ve třídě je proces zjišťování "zakázky dětí" - tzn. jestli samy v kolektivu vnímají problém a do jaké míry jsou ochotny ho společně řešit. S ohledem na to, že obvykle vstupujeme do třídy, kde vztahy nejsou "ideální", dbáme na bezpečí účastníků tím, že reflexe a mluvení o vlastním vztahu ke třídě je dobrovolné a děti vyzýváme k tomu, aby  zvážily, podle svých potřeb, míru otevřenosti. Pro děti samotné je účast na programu také dobrovolná, rodiče mohou vyjádřit nesouhlas s účastí a takový žák nebo žačka pak tráví dobu programu v jiné třídě.  

Po skončení mapování dochází vždy ke schůzce s třídním učitelem, se kterým reflektujeme průběh spolupráce a míru naplnění původní zakázky. V indikovaných případech nabízíme učiteli možnost pokračování spolupráce buď formou dalších intervenčních setkání s dětmi, během kterých se pracuje na konkrétním tématu, nebo formou individuální metodické podpory učiteli v Mozaice. V případě, že spolupráce končí mapovací částí, předávají pracovníci Mozaiky doporučení ohledně dalších kroků a zprávu ze spolupráce. Rodičům se rozesílá oznámení o ukončení programu s kontakty pro ty, kteří by se chtěli informovat o svém dítěti.